Bienve Moya

Llegendes d'arreu

Els reis d’Orient, porten coses, porten coses. Els reis d’Orient, porten coses la gent.

fanaletsTres esdeveniments se celebren en aquest dia, tots tres ben notables: l’adoració dels tres reis d’orient, la conversió de l’aigua en vi a les Noces de Canaá, i el bateig de Jesús pel seu cosí Joan (el baptista), 29 anys després. En la memòria popular aquest parentiu va mantenir-se fins fa ben poc, encara podem trobar textos en vells calendaris que senyalen com sant Joan d’estiu i sant Joan d’hivern, les dues festes cabdals de l’any, els dos solsticis. Veure transformar els costums: el tortell de reis. Els postres del dinar de reis es resolen amb un tortell farcit de massapà i acolorit amb fruita confitada. Dins del tortell s’hi troben dos objectes, una fava i un ninotet. La creença actual és de que al qui li toqui el ninotet serà rei de la festa (li haurà tocat la sort), i el qui tregui la fava haurà de pagar-lo (la dissort). Aquest criteri és molt nou. En realitat el rei de la sort hauria de ser qui trobi la fava. En l’antiga tradició la fava és un símbol de fortuna. La fava, una llavor (representació de totes les llavors) és l’element que transmetrà la nova vida. Recordeu el conte de la Fava favera, o de la Mongetera màgica? I encara, una llegenda catalana, la de sant Medir. Quan Medir plantava faves, va trobar-se el bisbe de Barcelona perseguit pels romans i gràcies a que les seves miraculoses van fer-se grans tot seguit de ser plantades, els perseguidors, creient-se que havien estat plantades un any abans, no van poder atrapar-lo. Vet aquí, doncs, com hem estat protagonistes d’una inversió del costum: la figureta, símbol de la manufacturació urbana, ha adquirit prestigi pel damunt de la fava, que avui simbolitza el desprestigiat món agrari.

L’actual cavalcada espectacular de l’arribada dels reis és un costum relativament modern que ha derivat (algú diria degenerat) de la vella activitat festiva d’anar a “rebre els reis”. A la majoria de les poblacions catalanes aquest “anar a rebre o esperar els reis”, consistia en l’encesa de torxes, fanals, atxes i altres artefactes lluminosos, per part de joves i nens, i en processó “anar-los a rebre”, o senyalar-los el camí fins la pròpia població, pels carrers i fora vila. Els tres mags, com la pròpia lògica de la festa ens hauria de fer veure, físicament no poden arribar mai a cap lloc concret, perquè sinó no podrien arribar a tot arreu.

Vandellòs), al Baix camp, La Riera de Gaià, al Tarragonès i altres poblacions, encara que avui també hi arribi la inevitable, i sovint xarona, cavalcada dels mags d’orient, els nens els reben amb atxes, falles, o matjos fets d’espígol o altres herbes aromàtiques. La festa de la Fia Faia que celebren a Bagà  i sant Julià de Cerdanyola (Bergadà) el dia de Nadal (la qual relatarem en el seu moment), no s’aparta gaire d’aquest ritual de rebre o senyalar el camí als reis.

Igualada, Cornellà de Llobregat, Alcoi. En aquestes tres ciutats la celebració de la rebuda dels reis ha esdevingut un espectacle singular. Cal considerar, però, que en l’ultima compten amb tota la parafernàlia de la festa de Moros Cristians que celebren per sant Jordi. Per acabar deixeu-me que us traslladi una nadala que em cantava el pare, referida als tres reis i que conté, sota la imatge d’una pretesa innocència, la profunditat del sentiment etnocèntric de la nostra societat. Tan, tan ya vienen los reyes. Tan, tan, Melchor y Gaspar. Tan, tan les sigue el negrito a quien todos llaman el rey Baltasar. Fixeu-vos-hi: al negrito, lo llaman; o sigui que podríem dubtar que en realitat s’ho digui.

No podem menystenir la cavalcada dels reis de la ciutat de Barcelona, la grandiositat de la qual, que compta amb totes el recursos de la gran ciutat, l’ha fet munificent, i avui podríem dir, sense equivocs, que és l’acte festiu més integrador i seguit pels barcelonins, i encara per una part, gens menyspreable, dels habitants metropolitans de la ciutat.

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: