Bienve Moya

Llegendes d'arreu

Els jocosos fonaments del carnestoltes.

guerra de merenga. Vilanova i la Geltrú, Dijous Gras 2012

Un cert criteri sobre el Carnaval ens diu que els dies d’aquesta festa serien un magma de celebracions diverses: jocs, representacions, etc., exiliades, per causes, i en diverses etapes històriques, a aquests temps de l’any. Els estudiosos ens remeten a velles festes de propiciació de la primavera, de “reminiscències” de les remotes saturnals romanes i altres celebracions del món clàssic; també de festes celtes relacionades amb la veneració a la deessa celta Carna (sobre el nom de la qual s’ha argumentat, poc fonamentada, la veu carnaval). Claude Gaignevet, entre altres, ens conta que: “ja hem vist que la festa dels bojos a Roma, el dia dels Quirinal (18 de febrer) , reunia a tots els que no sabien on emplaçar [la festa pròpia] i la celebraven en l’ultima data possible..Les festes medievals dels bojos, en els últims dies de l’any, tindrien el mateix sentit i constituirien un refugi: “el temps dels marginats de la litúrgia oficial, [la festa dels sense festa].  Aquest suggestiu criteri, ajudaria a comprendre “de què va” (o què anava) el carnestoltes modern dins la civilització cristiana: un temps festiu heterodox, fora del temps de la litúrgia (religiosa i civil) de la civilització “moderna”. Un temps on el poder temporal de la Església i l’Estat (detentors de la litúrgia legal) solien mirar cap a altre banda i es permetien “deixar fer”. Avui, però, en la majoria de les poblacions, el carnaval es redueix a redundants i enfadosos balls de màscares i a desfilades amb pretensions d’espectacularitat, no sempre aconseguida, on tota capacitat provocadora de la festa es carrega pel costat d’un erotisme sovint força innocent i inofensiu, pobre còpia de Rio o Tenerife, festivitats, aquestes últimes, que saturen els reportatges televisius. La vella festa del carnaval ha perdut actualitat i popularitat, avui, poques persones identificarien com celebracions carnavalesques algunes de les més aconseguides activitats pertanyents al cicle de la festa: el Ball o Cacera de l’Ós de les poblacions pirinenques, Prats de Molló, Bielsa, i altres poblacions de muntanya; més uns pocs etcèteres disseminats pel territori peninsular: Peliqueiros i Cigarrons, gallecs o el Però Palo extremeny. Una de les activitats principals de carnaval eren les pantagruèlics delícies de l’estómac. Bulls, sopes, calderes, etc., i altres tiberis comunitàries, com, per exemple, el de Gelida (Penedès) , corresponen a aquest cicle que avui, per raons locals, s’ha desplaçat a altres dates. No ha estat el cas de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental) que a finals dels setant, el va recuperar per a la festa. Però, sense moure’ns de Catalunya (mostra del què deuria haver estat la festa al territori), posseïm l’exemple del de Vilanova i la Geltrú. És conegut que aquesta ciutat reinicià la festa cap els anys cinquanta, quan arreu era perseguida per la dictadura, altrament, i potser degut a aquesta prohibició, el carnaval, en aquesta ciutat, i la veïna Sitges, ha pres caràcter de festa major. En aquest carnaval concorren, encara avui, un nombre considerable d’activitats de les que deurien haver conformat el magma festiu al qual ens hem referit, i el qual prengué, pretèritament, el nom genèric de carnaval. A la festa d’aquestes poblacions, al Garraf, trobem velles desfilades escenificades: arribada i comiat del Rei de la festa a la plaça pública, sense intervenció administrativa. Trobem representacions bufes: el Ball de Malcasats o el Moixó Foguer; mascarades parodiant competicions esportives; bromades de sal gruixuda entre les entitats organitzadores; batalles incruentes, de caramels, de merenga o ous; trobarem activitats cíviques orientades a la socialització de la població, com el Ball de Mantons i Les Comparses, activitats gastronòmiques com la xatonada del Dijous Gras, etc. Són una bella exposició del possible vell carnaval català.  Lavanguardia, 17 de febrer, 2012

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: